GOLDEN RAKU – LIMITED EDITION
Samarbete mellan Björn Weckström och Karin Widnäs
Som ung målade Björn Weckström med brinnande iver i sitt barndomshem på Tempelgatan, konstverk samlades från golv till tak. Han formade små skulpturer av blåleran som han hittade vid havsstranden. Weckström visade sig vara konstnärligt begåvad redan som barn. Man kunde redan då ana att han skulle fortsätta med det konstnärliga.
Keramikern Karin Widnäs har alltid beundrat Weckströms skulpturer och smycken. Hon fick tanken att föreslå ett samarbete i keramik. När två konstnärer, som brinner för den kreativa processen kombinerar sina visioner skapas något unikt.
Ett förslag om ett gemensamt keramik-projekt var enligt Weckström inspirerande och intressant. Björn kom till KWUM med några 6-12 cm höga kvinnoskulpturer som han format i gips. Karin Widnäs gjorde gjutformar i gips av figurerna. Man kan ana att Björns inspirationskälla till skulpturkonsten ligger i olmekernas och aztekernas kultur i Mexiko. Weckström har skulpterat stora liknande figurer som är placerade i trädgården till sitt ateljéhem i Esbo.
För en av figurerna ville Weckström ha en fyrkantig, hög vas med avlånga kvinnofigurer på sidorna. Temat för de andra tre är dammar. Formen på den ena är fyrkantig och den andra rund, på kanterna sitter kvinnofigurer. Weckström definierade dammarnas diametrar. En miniatyrskulptur föreställande en kvinna hittades också i hans förråd, som står på det fjärde verket på kanten av en damm som liknar ett antikt trä tråg.
Efter dessa anvisningar fick Karin Widnäs fria händer för sitt eget konstnärliga arbete. Hon utvecklade den så kallade ”matt raku” för Magic Islands som hon redan hade formgivit förut, där slutresultatet ibland är gyllene. Den mest karakteristiska färgen i Björn Weckströms verk är guld. Det gav Karin Widnäs idén att utveckla GOLDEN RAKU. Raku är en brännmetod som utvecklades i Japan på 1500-talet. Raku betyder glädje och lycka. Zen-buddhisterna använde kärl tillverkade med denna teknik i sina teceremonier. Senare hade enbart kejsarna rättigheter till raku föremål. Brännmetoden hölls strikt hemlig tills den brittiske keramikern Bernard Leach lyckades få reda på dess hemligheter i början av 1900-talet. Tekniken spred sig till England och därifrån till andra länder.
Professor Kyllikki Salmenhaara, som var Karin Widnäs lärare vid Konstindustriella högskolan, hämtade tekniken från Kanada till Finland 1972. Salmenhaara inspirerade sina elever att göra glasyrprover och experiment i keramik. Karin Widnäs princip är att göra ett glasyrprov i varje bränning. Ett sådant experiment ledde till att GOLDEN RAKU kom till.
Det har varit en stor ära att få samarbeta med Björn Weckström. Den här resan har varit väldigt givande för mig – man lär sig alltid något nytt inom keramik, säger Karin Widnäs.
STONEHENGE
Nuutajärvi fabrikschef Jorma Tallgren bjöd in Björn Weckström att tillverka glas till Nuutajärvi 1976. Tallgren hade gjort inbjudan utan att berätta för Kaj Franck, som var konstnärlig ledare för fabriken och en stor auktoritet.
Fabrikens ledning tyckte att det behövdes en karismatisk ny konstnär, speciellt för konstglassidan. Weckström var internationellt känd och man antog att han skulle ge publicitet åt glasbruket.
Weckström undervisades av Jaakko Niemi och Olavi Nurminen, som arbetade som blåsare i glashytten. De tipsade om hur man gör glaset och Weckström satte sig snabbt in i det. Weckström gjorde unikt konstglas för Nuutajärvi konstglasförsäljning och till sitt eget galleri, som skilde sig från det vanliga. Dessutom skapades serieproduktion, t.ex. Himalaya och Everest glaskollektionerna och Kanerva-serien. Weckström slutade blåsa glas i Nuutajärvi 1983.
Weckström återvände till glaset 2010, när Stonehenge I-glasskulpturerna skapades i en workshop anordnad för glasproffs i Iittala, där konstnären ledde skapandet av konstverken. En utställning av skulpturerna anordnades i Galleria Bronda i april–maj 2010.
Stonehenge II-verken, skapade i Riihimäki 2016 med glasblåsaren Kari Alakoski och glasblåsaren Marja Hepo-Aho, fortsatte det förenklade formspråket som i de tidigare verken. ”Återigen inspirerade Stonehenges arkaiska monumentalitet och porten, som symboliserar förnyelse och rening, mig att designa en skulpturkollektion av glas”, sade Weckström i sitt öppningstal av utställningen i Galleria Mafka & Alakoski.
Weckström kände ett brinnande behov av att återvända till Stonehenge-temat 2019, när Stonehenge III-skulpturerna föddes. De ställdes ut för första gången i Weckströms separatutställning som anordnades 2021–22 på Didrichsens konstmuseum.
Skulpturerna är inspirerade av Stonehenge, ett förhistoriskt monument beläget i Wiltshire, England. Det är en stencirkel från yngre stenåldern och bronsåldern bestående av megaliter som har varit i bruk i 1500 år, vars konstruering började omkring 3000 f.Kr.
Bild: Kalevalakoru Oy / Mikko Rasila